Palludans trafikblog

Palludans trafikblog

Højhastighedstog og security

JernbanerPosted by Uffe Palludan Fri, May 06, 2011 10:05:06

Højhastighedstog og security


Her til morgen er det kommet frem at Bin Laden og Al-Qaeda planlagde en 10-års jubilæumsaktion 11.september. Man skulle angiveligt angribe et eller flere tog i USA. Det sammenkæder terrorriskoen i fly og tog og stiller spørgsmålstegn ved højhastighedstogs fremtidige muligheder.

Som det er i dag, har security-kravene i lufthavne ført til væsentlig begrænsning i flytrafikkens konkurrenceevne. På Københavns Lufthavnes hjemmeside, cph.dk, kan man læse at nogle flyselskaber anbefaler at man møder frem 3 timer før afgang. I princippet kan man i dag checke ind hjemmefra eller via en automat, hvor der ikke er kø og aflevere bagagen i et bagage drop, hvor der heller ikke er kø og derefter gå direkte til flyet. Sådan var det også før 11. september i forbindelse med indenrigstrafikken. Nu skal man gennem security.

Men sådan er det ikke med tog. Der kan man gå direkte ind i vognen umiddelbart inden afgang – og det er årsagen til at højhastighedstog teoretisk kan konkurrere med fly over strækninger på op til ca. 800 km.

Men hvad nu? Vi har før set terror rettet mod tunnelbaner, men hvad med højhastighedstog? Sammenligningen af tog og fly er naturlig, også når man taler om terror. Vil der i fremtiden være security-check af passagerer til højhastighedstog svarende til det vi kender i lufthavne? Det er et spørgsmål om myndighedskrav på EU-plan.

I så fald er det et alvorligt problem for højhstighedstogenes muligheder, for forskellen på et jernbanestation og en stor lufthavn er, at der er et løbende flow af passagerer i lufthavnen, hvor der i bogstaveligste forstand afgår et fly hver minut. Det er kapaciteten i security naturligvis tilpasset. På højhastighedsjernbanen, hvor der måske kommer et tog hver time, skal alle checke ind samtidigt. Man kan derfor forvente endog meget lange køer.

Jeg har faktisk oplevet det i Bruxelles for nogle år siden, hvor jeg kørte fra Lille i Frankrig til Bruxelles. Selve køreturen tog ca. en time. Det lød meget imponerende. Men i Lille skulle man checke ind på perronen en halv time før afgang, så jeg ankom naturligvis 40 minutter før. Da toget – forsinket, naturligvis – ankom fra London opstod et enormt kaos ved togenes ganske få døre. Hundedevis af englændere med kufferter mv. skulle ud. Opholdstiden på perronen var derfor mindst ti minutter.

Men da vi kom til Bruxelles, gik det helt galt. I Eurostar-toget var der mere end 1000 passagerer. Storbritannien er ikke medlem af shengen og passagererne skulle derfor alle vise pas til en og samme person. Køen var meget lang og det tog over en halv time at komme væk fra perronen. Kort sagt uden security-check var rejsetiden mere end fordoblet. Ville den med security-check være noget i retning af tredoblet?

Danmark er i terrormæssig sammenhæng et højrisikoland. Er det ansvarligt, at lade tog med ukontrolleret og potentielt set herreløs bagage køre gennem nutidens Storebælts- og fremtidens Femer Bælts-tunnel?


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.